Hebt u dat ook? Als ik een formulier in moet vullen, bijvoorbeeld van de belastingdienst of voor de ziekenkostenverzekering, of ik moet iets opzoeken op een website, dan voel ik bij elke vraag mijn ergernis groeien. Ik voel me steeds dommer worden omdat ik de vragen niet begrijp of op verschillende manieren kan uitleggen. En binnen 10 minuten zit ik te mopperen: waarom moet alles zo moeilijk zijn….
Afgelopen donderdag hebben we in de gemeenteraad de verordening Maatschappelijke ondersteuning vastgesteld. In deze verordening is geregeld dat wanneer iemand die een hulpvraag heeft, in aanmerking komt voor ondersteuning. Een hulpvraag is dan bijvoorbeeld huishoudelijk hulp, aanpassing van een woning of aangepast vervoer. In de verordening staan ook de criteria, waaraan de hulpvraag getoetst wordt. En bij het lezen van deze verordening had ik zo’n zelfde ervaring als ik hierboven heb beschreven: waarom is dit zo moeilijk leesbaar? Dit is voor een normaal mens toch niet te begrijpen. En dat voor een verordening die gericht is op de meest kwetsbare mensen in onze samenleving….
Namens Progressief Bernheze heb ik bij het college aangedrongen op eenvoudiger taalgebruik zodat iedereen gewoon begrijpt wat er in een verordening staat en weet waar hij of zij recht op heeft. Dat zou toch normaal moeten zijn.
Voor nu heeft het geen nut gehad. De verordening is vastgesteld, mét alle moeilijke woorden en zinnen. Het college heeft beterschap beloofd. Een volgende verordening zal eenvoudiger geschreven worden. Ik ben benieuwd….