Het autorijden door de centra van Heesch, Nistelrode en Heeswijk-Dinther gaat 1 euro per keer kosten. De opbrengsten van het rekeningrijden gebruikt de gemeente om het fietsen en het wandelen te verbeteren. Dankzij het rekeningrijden neemt het autogebruik af, is het veiliger voor de fietsers en voetgangers, is de lucht schoner en komt er meer ruimte voor groen.
Gedragsverandering
Inwoners willen graag op de fiets en over goede voetpaden naar de winkels. Echter het massale autogebruik weerhoudt de mensen er van om met de fiets de weg op te gaan. Bernheze heeft de afgelopen jaren voor de auto gekozen. Zelfs in 2018 is de auto nog heilig. ’t Dorp in Heesch is een autoracebaan. In de Torenstraat in Heeswijk-Dinther maken zes parkeervakken de weg levensgevaarlijk en belemmeren de doorgang van het verkeer.
Investeren
De opbrengst van het rekeningrijden komt volledig ten gunste van de investeringen voor de fietsers en voetgangers. Alle straten in de dorpen krijgen voetpaden die veilig te gebruiken zijn met rollators en rolstoelen. In alle straten van de dorpen staat de fietser voorop en zijn auto’s voortaan te gast. Een vrachtwagen die het dorp doorkruist betaalt 50 euro per keer. Vrachtwagens passen niet in de dorpen. Transportbedrijven horen op de regionale bedrijventerreinen die hier speciaal voor zijn gemaakt.
Toekomst
Ik had de afgelopen maanden lekker weer eens tijd te filosoferen. Mijn conclusie: het moet en kan rigoureus anders. Een fietstunnel bij de entree van Nistelrode is mooi maar maakt Bernheze geen fietsvriendelijke gemeente.